Ramazanda gece gündüz ritmi kaymasına dikkat

6

Ramazan döneminde en sık görülen sorunun gece – gündüz ritminin kayması olduğuna dikkat çeken uzmanlar, öğleden sonraki uzun uyumalardan kaçınılmasını öneriyor.

İSTANBUL (İGFA) – Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Beyin Hastanesi Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Barış Metin, Koronavirüs sürecinde idrak edilecek ramazan ayında meydana gelebilecek uyku sorunlarına dikkat çekerek sağlıklı uyku düzeni için önemli tavsiyelerde bulundu.

Ramazan ve Koronavirüs sürecinin birlikte yaşanmasından kaynaklı uyku bozukluklarının meydana gelebileceğine dikkat çeken Prof. Dr. Barış Metin, “Bu dönemde çeşitli uyku bozuklukları ile karşı karşıya kalabiliyoruz. Bunlar uykusuzluk ve aşırı uyuma olabiliyor. En sık gördüğümüz sorunsa gece-gündüz ritminin kayması ve buna bağlı ortaya çıkan sorunlardır.” ifadelerini kullandı.

UYKU ATAKLARI VERİMSİZLİĞE YOL AÇIYOR

Ramazan ayında gece uykusu sahur nedeniyle bölünebileceğinden gündüz aşırı uykululuk gibi problemlerin oluşabileceğini belirten Prof. Dr. Barış Metin, “Bu durumun en önemli nedeni gece sahur nedeniyle uyanma ve buna bağlı uykunun tam alınamamasıdır. Ramazan ayında özellikle öğleden sonraları uyku bastırması, oruç tutanlar için tanıdık bir durumdur. Çalışmak durumunda olanlarda bu uyku atakları verimsizliğe neden olabilir. Böyle durumlarda mümkünse öğleden sonra kısa bir şekerleme yapılması önerilir. Bu şekerlemeler 12:00-13:00 gibi yapılmalı bir saati geçmemelidir” dedi.

Gece-gündüz ritminin bozulması sonucu aşırı yorgunluk, duygusal ve psikolojik problemlerin de görülebildiğine dikkat çeken Metin, “Bu durumun gece-gündüz ritmimizi bozmasına izin vermemeliyiz. Ramazan ayında ritmimizi koruyabilmek için yatış ve kalkış rutinlerimizin olması ve bu rutinleri takip etmemiz önemlidir. Sabah erken saatte uyanmayıp geç saatlere kadar uyumaya devam etmek de ritmimizi bozan önemli bir hatadır. Öğleye kadar uyumamız, gece uykuya dalmamızı zorlaştıracaktır. Sabah kalktığımızda mutlaka pencereleri açıp gün ışığı almamız, uykudan uyanmamızı kolaylaştıracak” diye konuştu. 

YAĞLI VE KIZARTILMIŞ GIDALARDAN UZAK DURULMALI

Uyku düzenini bozan bir diğer durumun da yemek yenilip yatılması sonucu uykunun sindirim faaliyetlerine bağlı bozulması olduğunu belirten Prof. Dr. Barış Metin, “Bu durumu engellemek için gece yatmadan ve sahurda ağır yenilmemesi gerekir. Uykuya yatmadan önce yağlı ve kızartma tarzı gıdalar tüketilmemelidir. Özellikle reflü rahatsızlığı olan kişiler yatmadan önce yemek yerlerse reflüleri kötüleşebilir. Reflü uykuyu bozan bir durumdur” diye konuştu.

KRONİK RAHATSIZLIKLARA DİKKAT!

Ramazan ayında kronik rahatsızlığı olan hastaların uyku ve uyanıklık ritmine özellikle dikkat etmesi gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Barış Metin, “Düzenli ilaç kullananlar oruç tutup tutamayacaklarını, tutabilirlerse ilaçlarını hangi saatte almaları gerektiğini mutlaka doktorlarına danışmalı. Tansiyon, damar tıkanıklığı, inme geçirmiş hastaların ve epilepsi hastalarının düzenli ilaç kullanmaları, uyku ve uyanıklık döngülerine daha fazla dikkat etmeleri gerekir” dedi.

Cevap bırakın

Almanya Parsiyel Lewes Taxis Samsun Araç Sigortası Antalya Avukat seo paketleri